Bundeva: kraljica jeseni: Upoznajte namirnicu koja ubrzava metabolizam i pomaže u borbi protiv celulita

Dušica Ranđelović, sertifikovani maser-terapeut i vlasnica Studija za eliminaciju celulita “DR” iz Beograda

Bundeva je odličan diuretik, budući da pospješuje izbacivanje suvišne vode iz organizma, a naročito se preporučuje oboljelima od reume, gihta i upale bubrega i mokraćne bešike. Što češće bi trebalo da je jedu i dijabetičari, jer snižava nivo šećera u krvi. Dobar je izvor vitamina A i C, kao i proteina, kalijuma, folne kiseline i antioksidansa, a pritom sadrži vrlo malo masnoća.

Bundeva ima izuzetno prijatan ukus, omiljena je namirnica upravo u ovom periodu na našim trpezama. Jedna od njenih glavnih prednosti je činjenica da je niskokalorična, te je idealna za držanje dijete, a pri tom detoksikuje cio organizam. U 100 grama sadrži ukupno 28 kalorija, što je izvanredno za sve koji planiraju skinuti kilograme. Može itekako da zasiti i nećete biti gladni jer daje energiju za cio dan.

Karakteriše je visok nivo antioksidanasa i karotena, a posebno vitamina C i E. Bundeva smiruje i poboljšava san. Smanjuje nervozu zahvaljujući vitaminima B grupe. Njen fantastičan nutricionistički profil upotpunjuju pektini, celuloza i druga biljna vlakna važna za dobro varenje, ubrzavanje metabolizma, mršavljenje i redukciju celulita.

Od bundeve ćete imati puno koristi, bilo da je konzumirate sirovu (narendanu kao šargarepu), kuhanu na pari, pečenu u rerni. Lično konzumiram i preporučujem pečenu u rerni, sa dodatkom cimeta (fenomenalnog začina, a o njemu drugom prilikom),

Bez šećera obavezno, kao Idealan međuobrok ili zamjena za večeru – bundeva je namirnica koju ne smijete ignorisati. Bundeva je odličan diuretik, budući da pospješuje izbacivanje suvišne vode iz organizma, a naročito se preporučuje oboljelima od reume, gihta i upale bubrega i mokraćne bešike. Što češće bi trebalo da je jedu i dijabetičari, jer snižava nivo šećera u krvi. Dobar je izvor vitamina A i C, kao i proteina, kalijuma, folne kiseline i antioksidansa, a pritom sadrži vrlo malo masnoća.

Njene sjemenke bogate su proteinima, gvoždem, cinkom, magnezijumom, manganom i vitaminom K. Postoji više vrsta bundeve, a evo najčešće korišćenih:

Anđelika je mala muskatna bundeva porijeklom iz Francuske. Ona je i dekorativna i jestiva – ima okrugao plod težine od 1-2 kg, rebrastu koru izbledjelo narandžaste boje. Mesnata unutrašnjost je tamno narandžasta, izrazito sočna i slatka zbog čega se najviše koristi u slatkim jelima. Dobro se skladišti pa može da stoji i po nekoliko mjeseci.

Ibica ima okrugle, blago rebraste plodove koji dostižu težinu od 2.5-3.5 kg. Meso je suho, žuto-narandžaste boje i izuzetnog kvaliteta, a uzgaja se i zbog sjemenki koje imaju neuporedivo veću hranjivu vrijednost od mesnatog dijela. Znatno su bogatije i vitaminima i mineralima. Pošto je veoma slatka ona je i najčešće koriščćana bundeva kod nas, koju obično spremamo pečenjem u rerni. Kod ovog načina pripreme bitno je da se dobro očisti i prosuši prije nego što se stavi u pleh, a onda se peče na 200 stepeni 45-60 minuta. Kada je  gotova, po ukusu se prelije medom ili cimetom. Može da bude i prilog uz slana jela.

ButterNut: ova izdužena kruškolika muškatna bundeva koja naraste do oko 2 kg, ima tamno narandžastu mesnatu unutrašnjost slatkog i kremastog ukusa. Može da se peče, griluje, jede živa, koristi se u kremastim supama, kolačima, slatkim pitama, mafinima, kašicama za bebe, pekmezima, marmeladama, džemovima… Slobodno je uskladištite dok je sezona jer ima veoma dug vijek trajanja – može da traje i do dvije godine. Kora ove bundeve je jestiva, a pošto je tanka po potrebi se veoma lako ljušti. Bundeva slična po obliku ButterNut bundevi je Tamburica, samo je još izduženija i ima jarko narandžastu boju.

Klasična banatska bijela: Koristi se za pite i pečenje, a ima je u raznim veličinama. Uglavnom su to bundeve većeg tipa.
Iskoristite sezonu i obogatite vašu jesenju trpezu ovom namirnicom, vaš organizam će vam biti zahvalan!

Komentari

komentara