JOGA: Šta su gune, kako utječu na prehranu i zdravlje čovjeka

Pristup joge do prehrane ima isti izvor kot ajurveda (povezanost tri temeljna oblika: sradžas, tamast i satva). Joga i ajurveda uče, da je kosmos nastao i povezan s djelovanjima zvanim gune. Gune su: radžas (nemirna aktivnost, istrajnost, strast), tamas (tama, neznanje, lijenost, tupa  aktivnost) i satva (svjetlo, ravnoteža i razumna djela). Gune susrećemo u svemu: u zraku, zemlji, životinjama, biljkama, ljudima, hrani,  neživim predmetima.

žSvaka od tri gune ima svoje  osobine. Radžas je na primer vruć, strastan, odlučan i jasan. Tamas je spor, hladan, neaktivan i lijen. Satva  je čista, jasna i homogena te predstavlja ravnotežu tamasa i radžasa. U svakom od nas su sve tri gune, jedna  uvijek preovladava i utiče na naša djela, misli i želje.

S joga načinom prehrane, navodno se gune uravnotežavaju hranom koju jedemo. Svaka namirnica sadrži sve tri gune, ali jedna preovladava. Ravnoteža guna se u pojedinim namirnicama mjenja. Za primer možemo uzeti svježu krušku, koja ima svježe satvične osobine, kada je kuhana ili prezrela povećajo se njene tamasičke osobine.

Kako uspostaviti ravnotežu

Osnova  joga prehrane bi trebala sadržavati  kalorične, hranljive, satvičke namirnice. Svaki čovjek bi morao otkriti koja guna prevladava u njegovom slučaju. Gunu određuje više faktora, između ostalih: naš rad, karakter i podneblje u kojem živimo.

Gune je teško  precizno otkriti i detektirati, kada bi željeli imati detalje o vlastitim gunama, bi se morali posavjetovati s ajurvedskim iscjeliteljem. Možemo i sami pokušati i svoje prehrambene navike prolagoditi svojoj okolini i karakteru. Ako smo karakterom vatreniji (radžasičniji), bi morali jesti puno satvičkih i tamasičkih namirnica, tako bi postigli željenu ravnotežu. Ljudi koji su opterećemi ili pod stresom, morali bi jesti manje radžasičkih namirnica. Po drugoj strani, ljudi koji žive u hladnom podneblju i rade „sjedeći posao“, morali bi puno pažnje dati radžasičkim namirnicama.

Prehrambene smjernice, koje važe na zapadu, namjenjuju za sve ljude jednake namirnice, individualnost pojedinca je postavljena na stranu. Istočnjački svijet, se po drugoj strani puno interesuje, kako bitno je da pojedinac zna slušati i pronaći svoju pravu nit. Poslije kojih namirnica ste puni energije, koja vas doslovce uspava, uspori i ulijeni?

Satvička hrana
Satvička hrana uspostavlja  ravnotežu u tijelu i umu. Ako jedemo pretežno satvističke namirnice, postižemo harmoniju između tijela i duha. U satvičke namirnice spadajo žita i jela od žitarica, punozrnasti hljeb, svježe voće, sokovi, mlijeko, maslo, sir, med, orašasti plodovi, semenke, biljke i voda.

Tamasička hrana
Tamasične namirnice su kisele, suhe ili stare. Po ajurvedi uživanje tamasičke hrane umiruje pojedinca. Tamasičke namirnice su: gljive, meso, luk bijeli i crveni, ocat, podgrijana hrana, prezrela ili bajata vrsta nekog povrća. I alkohol je tamasički.

Radžasička hrana
Radžasičke namirnice su vruće, gorke ili kisele odnosno suhe ili slane. Ko je po prirodi radžasičan, nakon uživanja takvih namirnica će biti još nemirniji i napetiji. Pospanog i sporog čovjeka radžasičke namirnice napune s energijom. Radžasičke namirnice su: kafa, čokolada, čaj, sol, ribe, jaja, feferoni, jako povrće i začini.

Zašto je bitno uravnotežavati gune
Ako u prehrani  uzmemo u obzir uticaje guna, možemo očuvati vitkost, pokretljivost tijela i ugođaj.  S odgovarajućom prehranom povećavamo pozitivan uticaj hrane u tijelu, brinemo za kristalno čist um i jačamo koncetraciju.
Izvor: Bodieko.si/ Prevod za Aura.ba: A. D.)

Komentari

komentara