Kralj jeseni: Kesten je prirodni izvor energije i zdravlja

Legenda kaže da je grčka vojska preživljavala na kestenju tokom povlačenja iz Male Azije 401. godine prije Hrista. Ovi orašasti plodovi, zbog hranjivosti su davani siromašnima u Francuskoj za blagdan Sv. Martina, a u Toskani se tradicionalno jedu na dan Sv. Simona

Sada je idealno vrijeme da se uputite u prirodu, uživate u šetnji na svježem zraku i pritom naberete kestena. Pitomi kesten, lat. Castanea sativa, je jedna od prvih namirnica koje je čovjek jeo.

Najviše raste u južnoj Europi i Sredozemlju, a istoričari kažu da se počeo širiti po Evropi preko Grčke. Kestenovo drvo slično je hrastu, vrlo je cijenjeno i kvalitetno te može doživjeti 500 godina.

Najstarije drvo kestena, zvano “Sto konja”, nalazi se na sicilijskoj planini Etna i vjeruje se da je staro između 2000 i 4000 godina. U prošlosti su ga, kao i danas, jeli pečenog i kuhanog, a od mljevenog kestena pravili su napitak koji je služio kao zamjena za kafu.

Legenda kaže da je grčka vojska preživljavala na kestenju tokom povlačenja iz Male Azije 401. godine prije Hrista. Ovi orašasti plodovi, zbog hranjivosti su davani siromašnima u Francuskoj za blagdan Sv. Martina, a u Toskani se tradicionalno jedu na dan Sv. Simona.

 

Ljekovitost i nutritivna svojstva kestena

Kesten ima dvostruko više skroba nego krompir, pa nije čudo da je još uvijek jedna od važnijih namirnica u Kini, Japanu i Južnoj Evropi. Tamo se često koristi u obliku brašna za hljeb zbog čega je dobio nadimak “Stablo hljeba”.

Poput oraha i badema, ne sadrži gluten, pa je pogodan za prehranu oboljelih od celijakalije, osjetljivih na gluten ili alergičnih na pšenicu. Sadrži minerale, vitamine B grupe, vitamine A i C. Oni se sačuvaju prilikom kuhanja, jer plod štiti debela kora.

U sto grama sirovog ploda ima 200 kalorija, a glavni sastojak mu je skrob, kojeg u kestenu ima oko 44 posto. To je jedino orašasto voće s vitaminom C. Osim toga kesten je veoma bogat folnom kiselinom, koja inače se nalazi u zelenom lisnatom povrću. Folna kiselina je potrebna za rast stanica, sintezu DNA i normalan rad nervnog sistema.

Unos hrane bogate folnom kiselinom povećava izglede za začeće, a tokom trudnoće osigurava pravilan razvoj fetusa. Kesten je bogat izvor mono-nezasićenih masti poput oleinske i palmitinske kiseline. Mononezasićene masti štite zdravlje kardiovaskularnog sistema i pomažu sniziti nivo holesterola.

Zbog visoke energetske vrijednosti kesten preporučuje se djeci, sportistima, trudnicama i starijim osobama. Pomaže kod bubrežnih i probavnih tegoba, a može se koristiti i za izbacivanje viška vode iz organizma. Uz to, djeluje i protuupalno, pa idealna je namirnica za osobe koje pate od artritisa i reume.

Pripravci od kestena

Čaj od kestena ublažuje simptome astme i kašalj. Napravite ga tako da stavite šaku svježeg lišća ili pola šake suhog lišća kestena na pola litre vruće vode i pustite da odstoji.

Možete piti tri šoljice dnevno. Čaj možete i grgljati kod prehlade i upale grla.

Tinktura načinjena od dijelova ove biljke pokazala se vrlo djelotvornom protiv hemeroida, a  kesten dokazano pozitivno utiče i na vene.

Kestenov med je vrlo zdrav i pospješuje cirkulaciju, štiti jetru, pomaže kod gastritisa, anemije te fizičke i intelektualne iscrpljenosti. Kora kestena i drvo bogati su taninom (sadrže više od 10 % tanina) pa se upotrebljavaju kao adstringensi (sredstvo za stezanje površine sluznice i povrijeđene kože).

Rese kestena koriste se za zaustavljanje proljeva i krvarenja te kod vanjskih povreda kože. Kuhani plodovi pročišćavaju krv, naročito pomažu kod viška mokraćne kiseline te se preporučuju oboljelima od gihta i reume.

Jesenji recepti sa kestenom

 Supa od kestena:

Sastojci:

– 3 kašike ulja

– 1 mljevena mrkva

– 1 mljeveno rebro celera

– 1 mljeveni luk

– 6 šoljica miješanog povrća za supe

– 1/4 šoljice nasjeckanog svježeg peršuna

– 1/4 kašičice klinčića

– 2 lista lovora

– pola kilograma oguljenih pečenih kestena

-1/4 šoljice nezaslađenog sojinog mlijeka

– so  biber

Priprema:

Lagano pirjajte mrkvu, celer i luk 8 do 10 minuta. Dodajte povrtni temeljac i dobro promiješajte. Dodajte peršin, klinčić, lovor i kestenje. Dok zavrije, pustite da se kuha oko 30 minuta.

Nakon toga izmiješajte supu, dodajte sojino mlijeko i pustite da opet zavrije. So I biber dodajte po želji.

Salata od kestena, naranča i mandarina

Sastojci

– 700 grama narezanog kuhanog kestena

– 250 grama narezanih mandarina i naranča

– ¼ šoljice tamari ili soja umaka

– 1-2 kašike javorovog ili agava sirupa

– 2 kašike soka limete ili limuna

– sjemenke nara ili listići badema za ukras

Priprema:

Pomiješajte tamari i sirup agave sa sokom limete. Dodajte ostalim sastojcima pa sve  dobro izmiješajte. Po želji dodajte još sirupa ili soka mandarine. Poslužite u čašama. Salatu možete ukrasiti sjemenkama nara ili listićima badema.

 

Komentari

komentara