Šta uzrokuje i kako spriječiti bolne grčeve u nogama

Neočekivane kontrakcije mišića su normalne i uglavnom bezopasne, ali često uzrokuju snažne bolove.

Svi smo barem jednom u životu osjetili grč u nozi. Ponekad se dogode u najgorim mogućim situacijama: kada ležite u krevetu ili trčite, a taj osjećaj probadanja je neizdrživ. Ako postanu česti mogu biti iritantniji te čak uništiti trening ili rutinu spavanja. Svi grčevi u nogama su neočekivane kontrakcije ili stezanja mišića koje traju nekoliko sekundi ili minuta. Kada se to dogodi pokušajte nježno istezati mišić.

 

1. Dehidracija

Profesionalni i rekreativni sportaši se stalno bore s grčevima, pogotovo u ljetnim mjesecima, po vrućinama kada ne unose u tijelo dovoljno izgubljene tekućine, objašnjava Mark D. Peterson, fizioterapuet

Iako u teoriji, događa se vjerojatno to da nedostatak tekućine uzrokuje osjetljivost završetka živaca te tako nastaju kontrakcije u prostoru oko tih živaca što dovodi do pritiska na završetke. Po vrućinama i za vrijeme vježbanja znojenjem gubimo veće količine tekućine iz tijela koju odmah treba nadoknaditi.

2. Nedostatak minerala

Znojenjem tijelo gubi i elektrolite što također uzrokuje grčenje mišića. Isto tako i manjak minerala poput kalcija, kalija, magnezija ili natrija. Osim u bananama, slatkom krumpiru, spanaću, jogurtu i orašastim plodovima, minerale možemo nadoknaditi i manjim količinama sportskih pića. Sve je vrlo dostupno, pa je vrijeme da dodate te namirnice u svakodnevnu prehranu.

3. Trudnoća 

Grčenje mišića kod žena u trudnoću uobičajeno je u zadnjem tromjesečju.

Ovo se događa zbog toga što su nedostatci magnezija i kalija normalni za vrijeme visoke trudnoće, napominje dr. Peterson.

Zato pijete puno vode, a s doktorom  razgovarajte i o konzumaciji dodataka magnezija.

4. Intenzivni treninzi

Kada se odlučite na vježbe trčanja za maraton ili dugu vožnju biciklom, vaše tijelo nije odmah naviknuto na novi intenzitet treninga i kretnje.

Uvijek kada se pojavljuju grčenja za vrijeme novih vježbi to je znak da radite nešto previše ili prebrzo, ističe fizioterapeut

Polako krenite s novim treningom te svaki dan povećavajte intenzitet kako bi se tijelo imalo vremena naviknuti.

5. Slabost

Grčevi se često događaju kada ste preumorni. Ako ne unosite dovoljno vode ili se tijelo nije dovoljno oporavilo od posljednjega treninga, mišići mogu biti u lošem stanju,

Umorni mišići gube više nutrijenata nego ih koriste pa zato tijelo ne može funkcionisati ispravno, objašnjava dr.Peterson.

Grčevi koje so događaju po noći također su česta posljedica umora.

6. Stajanje i sjedenje

Mišići su tu da se kreću i odmaraju pa zato sjedite li cijeli dan ili stojite mogli biste kasnije osjetiti grčenje. Dugo stajanje može potpomoći umor mišića i uzrokovati grčeve. Dok dugo sjedenje uzrokovati “kvar” rada mišića dok mišićna vlakna postaju hiperaktivna. Kada su mišići “uključeni” i ne mogu se opustiti vi ćete vrlo vjerojatno osjetiti grčeve. Kada dugo stojite, sjednite ponekad, a ako često sjedite – ustanite, prošećite koju minutu za svakih 45 minuta sjedenja.

7. Lijekovi

Diuretici i lijekovi za povišeni pritisak mogu uzrokovati grčeve budući da utieču na pojačano izlučivanje soli i tekućine iz tijela. Također neki lijekovi za osteoporozu, astmu i bolove mogu smanjiti proizvodnju nekih hormona ili pojačani gubitak vitamina i minerala. U tom slučaju razgovarajte s liječnikom o promjeni vrste lijeka.

8. Multipla skleroza

Grčevi u nogama su također jedan od simptoma multiple skleroze. Oboljeli često osjećaju trzaje i grčenje mišića. Neki u tim trenucima osjećaju malaksalost mišića dok drugi grčeve i bolove.

9. Osteoartritis

Ova bolest često uzrokuje bolove i neugodu u zglobovima, a nisu isključeni trzaji i grčevi mišića. Grčevi se povezuju sa osteoporozom kičme što može dovesti do oštećenja živaca i pogoršanja.

10. Hipotireoza

Oboljeli proizvode premale količine hormona štitnjače i s vremenom taj nedostatak oštećuje živce koji šalju signale od mozga i kičme prema rukama i nogama. Te osobe osjećaju tupost u mišićima, a ponekad i grčeve u nogama.

Komentari

komentara