Vitamin K: Često fali tijelu, a da toga nismo ni svjesni

Krvarenja u vidu potkožnih hematoma, krvarenja u mišićima, kao i iz sluzokoža, gastrointestinalnog i urogenitalnog sistema mogu biti pogazatelji deficita ovog važnog vitamina K.

Vitamin K učestvuje kao koenzim u karboksilaciji glutaminske kiseline na prekursorima faktora koagulacije, čime oni dobijaju sposobnost da vežu jone kalcijuma i učestvuju u zgrušavanju krvi.

Deficit vitamina K u odraslih najčešće je posljedica loše apsorpcije u tankom crijevu (opstruktivna žutica, insuficijencija pankreasa, sindrom loše apsorpcije).

Rjeđi uzroci nedostatka vitamina K su: neadekvatan unos hranom, poremećaj sinteze crevnih bakterija (dugotrajna upotreba antibiotika) i gubitak rezervi vitamina K u jetri zbog hepatocelularnog oštećenja. Poseban uzrok je prekomjerno i nekontrolisano uzimanje oralnih antikoagulantnih lijekova.

Kliničke manifestacije deficita vitamina K su krvarenja u vidu potkožnih hematoma, krvarenja u mišićima, kao i iz sluzokoža, gastrointestinalnog i urogenitalnog sistema.

Nedostatak vitamina K se naziva hipovitaminoza K, a simptomi mogu biti: modrice, petehije, hematomi, bolovi u stomaku, kalcifikacija mekog tkiva (posebno srčanih zalistaka), jako menstrualno krvarenje, krvarenje u probavnom traktu, hematurija (krv u mokraći), krvarenja iz nosa, desni i očiju, anemija, osteopenija, osteoporoza, frakture i hiperkalciurija.

Urođene mane povezane sa hipovitaminozom K

Kod novorođenčadi kojima je još u stomaku nedostajalo vitamina K mogu se javiti nerazvijenost nosa, usta i sredine lica, mikrocefalija, mentalna retardacija, hipertelorizam, abnormalnosti srca, poteškoće u učenju, razne deformacije prstiju (hipoplazije) i usporen rast.

Hipovitaminoza zbog nedostatka vitamina K je u pravilu vrlo retka kod odraslih osoba, jer je prisutan u različitim vrstama hrane, a sintetišu ga u organizmu i neke crijevne bakterije.

Vitamin K u hrani

Da biste osigurali tijelu dovoljno vitamina K, potrebno je da u ishranu uvrstite sljedeće namirnice: kupus, karfiol, prokelj, spanać, koprivu, indijsku lucerku (alfafa), list pitomog i divljeg kestena, jelove iglice, ostalo lisnato zeleno povrće, paradajz, grašak, soju, mrkvu, krompir,, biljna ulja (polunezasićenim uljima), riblje ulje, kravlje mlijeko, jogurt, sir, žumance i alge.

(besnopile.rs)

Komentari

komentara